Szybkość, ryk silników i zapach spalin – dla każdego miłośnika motoryzacji, w krwiobiegu którego krąży oktan, wyścig Formuły 1 jest świętem. To między innymi za sprawą Roberta Kubicy w milionach domów na dobre zagościły transmisje zawodów, w których biorą udział najszybsi z najszybszych. Choć każdy zdaje sobie sprawę z tego, że bolid F1 nie należy do tanich konstrukcji, mało kto wie, ile tak naprawdę należy włożyć pracy i pieniędzy, aby móc przekroczyć zwycięsko linię mety. Ile kosztuje bolid F1? Przejdź do dalszej części tekstu i dowiedz się, co wpływa na koszt maszyn największych i najlepszych zespołów globu.
Co wpływa na koszt bolidu F1?
Bolid F1 to złożona i skomplikowana konstrukcja, która składa się z około 80 tysięcy komponentów oraz 200 czułych przyrządów pomiarowych! Koszt niektórych części jest tajemnicą pilnie strzeżoną przez inżynierów i konstruktorów. Według wyliczeń ekspertów z branży motoryzacyjnej cena bolidu F1 to około 13-14 mln dolarów. Do kosztów należy jednak dodać szereg innych elementów jak rozwój i badania związane z samochodem, logistyka, pensje członków zespołu, paliwo etc. Szacuje się, że budżety poszczególnych teamów mogą przekraczać nawet 1 mld dolarów. Ile kosztuje bolid F1? Sprawdź wyliczenia ekspertów.
Bolid F1 – cena poszczególnych podzespołów
Jak już zdołaliśmy ustalić, na cenę bolidu wpływa bardzo wiele elementów. Przybliżymy koszt tych, które udało się uzyskać na podstawie przeprowadzonych obliczeń.
-
Jednostka napędowa – silnik to serce bolidu. Jego koszt sięga do około 4,5 mln dolarów. Co ważne, każdy kierowca Formuły 1 ma do dyspozycji aż 3 silniki spalinowe, turbosprężarki oraz układ odpowiedzialny za wykorzystywanie ciepła do napędzania generatora MGU-H (ang. Motor Generator Unit, Heat). Do tego należy doliczyć dwa układy odzyskujące energię z hamowania MGU-K (ang. Motor Generator Unit, Kinetic), a także baterie i całą elektronikę sterującą;
-
skrzynia biegów – to jeden z komponentów, który jest eksploatowany przez kierowców najbardziej – nie wliczając w to opon. Szacuje się, że biegi zmiennie są nawet do 4000 razy w przeciągu jednego wyścigu. Koszt skrzyni waha się od 1 do 2 mln dolarów;
-
monokok – pod tą tajemniczą nazwą kryje się kokpit bolidu. Monokok, przypominający kształtem wąską wannę, wykonywany jest z włókna węglowego. Jest niezwykle trwały i lekki zarazem. Chroni kierowcę nie tylko przed urazami i kontuzjami. Dzięki nowoczesnej technologii i materiałom użytym w produkcji, wielu zawodników zawdzięcza mu życie. Koszt kokpitu to około 1 mln dolarów;
-
wydech silnika – dzięki niemu jednostki napędowe są w stanie uzyskać niebywałe osiągi. Prace nad tym elementem trwają nieustannie. Cena tego komponentu to około 220 tys. dolarów;
-
hamulce – pozwalają zatrzymać rozpędzony do 100 km/h bolid w zaledwie 4 sekundy! To niezwykle ważny komponent – nie tylko bolidu, ale każdego auta. Szacuje się, że w przeciągu jednego sezonu wymienianych jest od 140 do nawet 240 tarcz hamulcowych i od 280 do 480 klocków. Cena tego elementu waha się średnio w okolicach 200 tys. dolarów i bez wątpienia ma duży wpływ na to, ile kosztuje bolid F1;
-
tylne i przednie skrzydła – te elementy ulegają ciągłej zmianie. Odpowiadają one za aerodynamikę bolidu, a więc i prędkość, jaką osiąga zawodnik podczas wyścigu. Modyfikacje w tym zakresie są pilnie strzeżone przez wszystkie stajnie. Koszt produkcji, testy i badania nad tym elementem trwają zarówno w trakcie sezonu, jak i po jego zakończeniu. Stąd trudno ocenić, jak drogie są komponenty. Szacowana wartość przedniego skrzydła to około 150 tys. dolarów, tylnego zaś 85 tys. dolarów. Niemniej częstotliwość, z jaką zmienia się skrzydła z powodu sukcesywnego wprowadzania nowych technologii, pozwala sądzić, że koszt bolidu jest znacznie wyższy;
-
opony – w każdym wyścigu kierowcy zużywają przynajmniej jeden komplet opon. W zależności od warunków panujących na torze zespoły mogą zmieniać ogumienie charakteryzujące się inną mieszanką (miękka, średnia, twarda), które ma zagwarantować lepszą przyczepność na torze. Co ważne, po wyścigu nie da się ponownie wykorzystać tych samych opon – poziom ich zużycia jest na tyle wysoki, że po zawodach nadają się już tylko do utylizacji. Ile kosztuje opona F1? Szacuje się, że zespoły zużywają w przeciągu jednego wyścigu komplety o łącznej wartości 3000 dolarów;
-
kierownica – to znacznie bardziej zaawansowany element niż ten znany z aut poruszających się po normalnych drogach. Za pomocą kierownicy zawodnik w trakcie wyścigu wykonuje wiele czynności jednocześnie. Nie bez powodu zwinność palców kierowcy Formuły 1 porównuje się do umiejętności najlepszych pianistów na świecie – to jak granie wielogodzinnego Koncertu Chopinowskiego tyle tylko, że na innym instrumencie. Koszt tzw. kółka to około 50 tys. dolarów;
-
bak paliwa – w czasie wyścigu zespół odpowiedzialny za wymianę ogumienia oraz tankowanie jest w stanie wykonać obie te czynności w zaledwie 5 – 10 sekund. Sam bak paliwa to cena rzędu 140 tys. dolarów;
-
HALO – to element konstrukcyjny, który został wprowadzony po to, aby kierowcy mogli czuć się jeszcze bardziej bezpieczni. HALO to nic innego jak rodzaj bariery ochronnej zamontowanej z przodu bolidu na wysokości głowy kierowcy. Przed czym ona chroni? Np. przed elementami oderwanymi z pojazdów jadących z przodu lub fragmentami leżącymi na torze, które z impetem wydostają się spod kół bolidu. Istnieje wiele przykładów na to, jak ważny jest to komponent konstrukcyjny – pomimo kasku, niektórzy kierowcy odnosili poważne urazy głowy. Cena HALO to około 17 tys. dolarów.
Ile kosztuje bolid F1? Można się jedynie domyślać, jak wysoka jest cena za każdą z tych zaawansowanych maszyn. Powyższe elementy to w zasadzie kropla w morzu potrzeb. Bez wątpienia Formuła 1 to jeden z najdroższych sportów na świecie. Już sam wydatek na kombinezony i kaski dla członków zespołów (nie tylko kierowcy, ale i mechaników pracujących w pit stopie) to koszt przekraczający 65 tys. dolarów.
Poczuj się jak na Hungaroring i w szybki sposób obstaw wyścigi Formuły 1 w ETOTO!
Załóż konto w ETOTO i ciesz się z emocjonujących wyścigów Formuły 1. Postaw na faworytów i zgarnij wygraną. Skorzystaj z bonusów przygotowanych dla nowych i stałych graczy. Masz problem z ich aktywacją? Napisz do nas za pośrednictwem czatu online. Poznaj naszą pełną ofertę zakładów sportowych, zakładów live lub sportów wirtualnych. Jesteś fanem gier karcianych? Zagraj z krupierem w Blackjacka lub pokera.