Ile waży bolid F1?
Ostatniego zawodnika stojącego na starcie do pole position dzieli 19 miejsc. Oznacza to, że łączna masa wszystkich bolidów biorących udział w Grand Prix wynosi niecałe 16.000 kg. Ciężar samochodu, przez wprowadzane z sezonu na sezon nowe regulacje techniczne, rośnie. W rezultacie w 2022 roku kibice mogli podziwiać cięższe aż o 46 kg bolidy.
Ile waży bolid F1? Przejdź do dalszej części tekstu i dowiedz się jaką wagę mają poszczególne podzespoły najszybszych konstrukcji na świecie.
Waga bolidu F1
Minimalna masa bolidów w sezonie 2021 wynosiła 752 kg. Dziś waga samochodu osiągnęła już prawie 800 kg! 798 kg – tyle obecnie waży formuła.
Zanim zawodnicy wkroczyli w sezon 2022, regulacje techniczne kilkakrotnie ulegały zmianom. Wraz z nimi zmieniał się regulamin, który precyzyjnie określał minimalną wagę bolidów. Tuż przed startem pierwszego Grand Prix sezonu w Barcelonie warunki dotyczące ciężaru samochodów ponownie uległy modyfikacjom. I tak do 795 kg dodano kolejne 3. Przyczyną tej zmiany była „nadwaga” bolidu niemal w każdej stajni. Jedynym zespołem, któremu udało się wówczas dopasować do wymogów, był bolid Alfy Romeo. Gdyby nie doszło do aktualizacji regulaminu, to właśnie szwajcarski team prawdopodobnie mógłby cieszyć się z mistrzostwa świata. Dlaczego?
Dysproporcja między najlżejszym Alfa Romeo a niektórymi samochodami mogła wynosić nawet 20 kg – to przepaść. Każdy dodatkowy kilogram to spadek prędkości. Szacuje się, że 10 kg masy przekłada się na spadek tempa przebytego okrążenia o 0,3 sekundy. W każdym sporcie dużą rolę odgrywają detale. Nie inaczej jest w F1. Część zespołów, chcąc się ratować, próbowała zaoszczędzić każdy nadprogramowy gram. W tym celu m.in. usuwano lakier, a niektórzy z kierowców rezygnowali z dodatkowego wyposażenia, jakim były choćby bidony z wodą. Robiono wszystko, co mogło wpłynąć na szybkość i poprawić czas okrążenia.
Dlaczego masa bolidu F1 wynosi już niemal 800 kg?
Na początku warto wspomnieć, że wspomniana już masa bolidu wynosząca 798 kg to waga, do której zaliczane są wszystkie podzespoły, płyny oraz sam kierowca. Wyjątek stanowi paliwo – nie jest ono brane pod uwagę. Ile waży bolid F1? W momencie startu waga formuły może osiągać nawet 900 kg.
Waga kierowców F1
Cofnijmy się na moment do roku 2019. To właśnie wtedy wprowadzono limity wagowe dotyczące również kierowców. Ich masa mogła wynieść tylko 80 kg. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby w regulacjach dotyczących ciężaru nie uwzględniono również kombinezonu, kasku oraz fotela. Ci kierowcy, którzy nie osiągali tej wagi, mogli liczyć na dodatkowy balast instalowany pod fotelem. Natomiast ci ciężsi musieli pozbyć się dodatkowych kilogramów na siłowni.
Bolid F1 – waga jednostek napędowych
Dwa lata później w 2021 roku w regulaminie technicznym doszło do kolejnej zmiany – tym razem modyfikacje dotyczyły masy jednostki napędowej. Dotychczas silnik ważył 145 kg. Limit ten podniesiono o 5 kg, co bezsprzecznie ma wpływ na to, ile waży bolid F1. Celem tego manewru było wymuszenie na konstruktorach, aby sięgali oni po tańsze, a tym samym cięższe materiały do budowy jednostek napędowych bolidu – miało to znaczenie w kontekście budżetów poszczególnych teamów. Warto zaznaczyć, że niektóre z komponentów, z których skonstruowany jest silnik, już na wstępie mają określone limity wagowe. Podwyższenie wagi minimalnej napędu stało się zapalnikiem do tego, aby wprowadzić nowe silniki hybrydowe V6 Turbo.
Do wspomnianych już elementów należy dodać wagę całego układu napędowego wraz z podzespołami od biegów. Ich łączna masa nie może być niższa niż 22 kg.
Waga bolidu F1 – opony, felgi i kołpaki
Dużym obciążeniem są koła. W 2022 roku wprowadzono większe 18-calowe felgi i opony o niższym profilu. Same felgi to dodatkowe 11 kg. Co więcej, każdy zespół otrzymał komplet opon od jednego dostawcy – tym samym rywalizacja na tym polu została zawieszona. Wracając do szczegółów. Komplet, opony wraz z felgami i kołpakami (nowość w 2022 roku), waży równe 78 kg. Firma Pirelli, która dostarcza opony wszystkim zespołom, ma za zadanie utrzymać wagę każdego koła na tym samym poziomie. Masa przednich jest nieco niższa od tylnych – wynika to z różnic związanych z ich szerokością. Chcąc być bardziej precyzyjnym, należy nadmienić, że przednie komplety ważą w momencie startu 36 kg, tylne zaś 42 kg. Ich masa maleje wraz z każdym przebytym okrążeniem.
Formuła 1 – dane techniczne dotyczące tarcz hamulcowych
Większe felgi wiążą się bezpośrednio ze zmianą tarcz hamulcowych. Ich średnica zmieniła się z 278 mm na 330 mm, co wpływa na to, ile waży bolid F1. Zmianom nie uległa jedynie ich grubość. Pewnym novum, nie bez znaczenia, jest organicznie liczby tarcz przypadająca na zespół. Jak to wygląda w praktyce? Oznacza to, że każda stajnia będzie musiała zadbać o to, aby ich hamulce były trwalsze i wytrzymałe, a to z kolei znowu prowadzi do zwiększenia ich masy, poprzez wykorzystanie większej ilości materiałów. Mało tego, zmieniła się średnica otworów chłodzących, a więc i ich liczba. Szacuje się, że bolid “przytył” tym samym o 5,2 – 6 kg. Do tego należy doliczyć klocki hamulcowe, system brake-by-wire oraz zaciski, a to daje kolejne 3 kg.
Masa bolidu F1 – monokok wraz z podzespołami
Do wagi bolidu należy dodać oczywiście monokok, a więc nadwozie wraz ze strefami zderzeniowymi. Ich masa w trakcie sezonu nie ulega zmianom. Związane jest to głównie z wysokimi kosztami, jakie musiałby ponieść każdy z zespołów na badania, modyfikacje, etc. Jednym słowem nie jest to opłacalne. Co więcej, każda tego typu przebudowa mogłaby działać na niekorzyść, choćby w kwestii elementarnej dla każdego kierowcy, czyli osiągów i czasów uzyskiwanych podczas każdego okrążenia. Szacuje się zatem, że te właśnie elementy konstrukcyjne oraz powiązane z nimi wszystkie, nawet najmniejsze komponenty, ważą łącznie około 100 kg.
Ile waży bolid F1 – podsumowanie
Podsumowując, te elementy, o których zdołaliśmy dotychczas wspomnieć, ważą 430 kg i należą one do komponentów o stałej, niezmiennej masie. Stajnie mogą natomiast dokonywać modyfikacji w obszarze pozostałych 368 kg. Pole manewru nie jest jednak tak szerokie, jakby mogło się wydawać, ponieważ konstruktorzy muszą za każdym razem brać pod uwagę stosunek masy formuły, zachodzący pomiędzy przednią i tylną strefą, co oznacza, że należy zachować balans i „odchudzać” bolid na całej jego długości – a to nie zawsze jest możliwe.
Waga bolidu F1 – dlaczego w 2022 roku masa zwiększyła się o 46 kg?
Główną przyczyną, która wpłynęła na tak drastyczną zmianę wagi bolidów, jest zaostrzenie regulacji dotyczących bezpieczeństwa. Testy zderzeniowe przeprowadzane są w przypadku każdej maszyny F1. Ich wynik niejednokrotnie pokazywał, że należy podejść do tematu bardziej rygorystycznie. Zdrowie zawodnika jest najważniejsze, dlatego też monokok każdego samochodu musiał być dodatkowo wzmocniony. To przełożyło się bezpośrednio na jego masę.
Co więcej, podniesienie minimalnej wagi bolidu miało także skłonić konstruktorów do wykorzystywania bardziej przystępnych pod względem cenowym materiałów – o czym zdołaliśmy już wspomnieć. Dotychczas wykorzystywano egzotyczne i lekkie tworzywa. Te zaś nie należały do najtańszych. Bogatsze zespoły były gotowe wydać każde pieniądze. To oczywiście dawało im przewagę już na samym starcie. Chciano tego uniknąć.
Wraz z wprowadzeniem limitów budżetowych, zaczęto szukać nowych i przede wszystkim tańszych rozwiązań, po które mogłyby sięgnąć także zespoły o zdecydowanie mniejszych zasobach finansowych. Jedyną przeszkodą była wówczas masa bolidu – tę również określał regulamin. Gdyby limit finansowy nie szedł w parze ze zmianami w obszarze wagi, skonstruowanie bolidu wpisującego się w wymogi byłoby bardzo trudne.
Jeszcze cięższy bolid. Waga formuły – czy jest szansa na zmniejszenie masy samochodów?
Nie da się ukryć, że trend, jakim jest ciągłe podwyższanie minimalnej masy bolidu, może doprowadzić do zmniejszenia osiągów, prędkości na torze oraz zwrotności. Cofając się o kilkanaście lat wstecz i porównując wagę formuły z 2022 z wagą samochodów z 2010 roku, mówimy o przepaści. Ile waży bolid F1 z tamtego okresu? Masa formuły osiągała 605 kg. Powrót do tych konstrukcji jest w zasadzie niemożliwy. Choć w środowisku F1 panuje przekonanie, że należy sukcesywnie “odchudzać” ciężkie auta, wydaje się, że obecnie pozostaje to jedynie w sferze marzeń samych konstruktorów i kierowców.
Na 2026 rok zaplanowano kolejną rewolucję. Tym razem dotyczyć ona będzie nowych silników. Szans na uzyskanie niższej wagi upatruje się także w zmniejszeniu całego bolidu. Skrócony rozstaw osi, a także pójście na ustępstwa w sprawie bezpieczeństwa mogłyby znacznie obniżyć masę formuły. Tu z usprawiedliwieniem dla takiego ruchu przychodzi fizyka. Im lżejszy bolid, tym mniejsza siła oddziałująca podczas zderzenia.
Jeśli zmiany dotyczące jednostek napędowych będą związane również z ich rozmiarem i masą, będzie można wówczas mówić o niższej wadze minimalnej samochodu. Jednakże wraz z potrzebą zwiększenia ilości energii elektrycznej, do wagi bolidu trzeba będzie dodać kolejne komponenty, jakim będą dodatkowe baterie. Koło się zamyka.
Wszystko pozostaje w rękach konstruktorów oraz nowych technologii. Nie widać perspektyw na to, aby masa formuły drastycznie spadła i wróciła do wagi sprzed lat. Szacuje się, że dobrym wynikiem będzie zbliżenie się do 700 kg.
Przygotuj się do nowego sezonu Formuły 1 razem ETOTO! Wytypuj zwycięzców Grand Prix i odbierz swoją wygraną
Załóż konto i dołącz do klientów zakładów bukmacherskich ETOTO. Zgarnij bonusy przygotowane dla nowych graczy. Wejdź do gry z zakładami sportowymi, zakładami live, sportami wirtualnymi lub zagraj w karty i zasiądź za wirtualnym stołem z naszym krupierem. Już dziś pobierz aplikację mobilną i graj gdziekolwiek masz na to ochotę.